Ryelandt Festival 2020

In 2020 viert de stad Brugge muzikaal feest!
Dat jaar zou de Brugse componist Joseph Ryelandt (1870-1965) 150 jaar oud zijn geworden.
Als componist was Ryelandt niet alleen belangrijk voor Brugge. Zijn muziek werd in het binnen- en buiteland gespeeld en ook vandaag staat hij te boek als een van de voornaamste componisten van het Belgische fin-de-siècle.
Dat hij innig met de stad Brugge verbonden is, kan niet worden betwijfeld. Hij werd er geboren, woonde er, werkte er, stierf er en ligt er begraven. Zijn bijna volledige oeuvre is momenteel in het bezit van de stad en in Brugge is er op zijn minst één straat en één concertzaal die zijn naam draagt.
2020 wordt het jaar waarin de Bruggelingen de componist beter kunnen leren kennen en dat dankzij een stadsfestival van 7 maart tot 7 april, waarin 9 concerten, een tentoonstelling en enkele rondleidingen, wandelingen en voordrachten de rol en de betekenis van deze componist zullen onthullen.
Het wordt een muzikaal feest!

Ryelandt Festival Programma

Zaterdag 7 maart

Collegium de Dunis Orkest & Koor o.l.v. Ignace Thevelein
Sint-Salvatorkathedraal, Brugge
Ignace Michiels, orgel

  • Joseph Ryelandt, Mis N°2 (Opus 84), 1925
  • Joseph Ryelandt, Panem de caelo (Opus 87), 1926
  • Joseph Ryelandt, Ave Maria (Opus 87), 1926
  • Joseph Ryelandt, Christus dilexit nos (Opus 114), 1935
  • Joseph Ryelandt, Ave Regina (Opus 114), 1935
  • Joseph Ryelandt, Veni, electa mea (Opus 125), 1939
  • Joseph Ryelandt, Ecce quod concupivit (Opus 125), 1939
  • Edgar Tinel, Drei Motetten (Opus 31)
  • Jules Van Nuffel, Cantica Sacra (Opus 14)

 

Zondag 8 maart om 11u00

aperitiefconcert Sint-Lodewijkscollege
Concert en cd-voorstelling

Klanken uit het fin-de-siècle Brugge

In 1898 ontving Joseph Ryelandt van zijn leraar en mentor Edgar Tinel een vlammende brief waarin de oudere componist zijn pupil een trap onder de kont gaf omwille van zijn weinig ondernemende houding. Ryelandt schoot daarop in actie en scharrelde een aantal composities samen die hij aan de Duitse uitgever Breitkopf aanbood. Deze publiceerde uiteindelijk alleen de cellosonate (Opus 22). Deze vier kamermuziekcomposities, geschreven tussen 1897 en 1899 en badend in een laat-romantische sfeer, markeren Ryelandts zoektocht naar een eigen muzikale stem en persoonlijkheid.

  • Joseph Ryelandt, Drie stukken voor klarinet en klavier (Opus 17), 1897
    (Vlad Weverbergh, klarinet & Pieter-Jan Verhoyen, piano)
  • Joseph Ryelandt, Hoornsonate (Opus 18), 1897
    (Jeroen Billiet, hoorn & Pieter-Jan Verhoyen, piano)
  • Joseph Ryelandt, Cellosonate N°1 (Opus 22), 1898
    (Olsi Leka, cello & Pieter-Jan Verhoyen, piano)
  • Joseph Ryelandt, Sonatine voor hobo en klavier (Opus 28), 1899
    (Balder Dendievel & Pieter-Jan Verhoyen, piano)

 

Zaterdag 14 maart om 20u00
Zondag 15 maart om 15u00

Stadsschouwburg Brugge

Hulde aan de directeur
Tussen 1924 en 1945 was Joseph Ryelandt directeur van het Brugse conservatorium. Als directeur organiseerde en dirigeerde hij in het totaal 58 abonnementsconcerten met het studentenorkest. Docenten, leerlingen en alumni van het Brugse conservatorium brengen een homage aan de componist in een groot huldeconcert. Op het programma staan enkele van zijn meest geliefde werken, zoals het aangrijpend symfonisch gedicht ‘Idylle mystique’ voor sopraan en orkest, alsook het intieme ‘Flos Carmeli’.

  • Orkest van het Stedelijk Muziekconservatorium o.l.v. Tonny Osaer 
    Artis Dulcedo o.l.v. Steven Decraene
    Cantores – o.l.v. Reinhard Andries
  • Joseph Ryelandt, Flos Carmeli (Opus 106) – docenten conservatorium & Cantores
    (Reinhard Andries, dirigent & Sarah Peire, sopraan)
  • Joseph Ryelandt, Suite voor orkest (Opus 102) – Orkest conservatorium
    (Tonny Osaer, dirigent)
  • Joseph Ryelandt, Idylle Mystique (Opus 30) – Artis Dulcedo
    (Steven Decraene, dirigent & Sarah Peire, sopraan)
  • Joseph Ryelandt, Veni Creator (Opus 123) – Artis Dulcedo & Cantores
    (Reinhard Andries, dirigent & Sarah Peire, sopraan + 3 solisten!)

 

Donderdag 19 maart 2020
Opening tentoonstelling: “Joseph Ryelandt” in het Arentshuis
+ nocturne voor het publiek (tot 21u00)

 

Zaterdag 21 maart 2020
Concertgebouw Brugge

Forum 6: 14u00-15u30: boekvoorstelling
biografie Joseph Ryelandt door David Vergauwen

Bruggeling Joseph Ryelandt verging het zoals veel geboren musici. Hij moest eerst iets ernstigs studeren. Maar uiteindelijk moest zijn studie rechten wijken voor de compositie. Er volgde een stroom gloedvolle laatromantische muziek die het herontdekken meer dan waard is! Zijn kamermuziek loopt over van melodische wendingen vol oprechte emoties, net zoals bij zijn grote voorbeeld Brahms. Seizoenscomponist Daan Janssens schrijft verder aan deze Brugse historie, met zachte fluistermuziek waaruit melodie en emotie als nieuw tevoorschijn komen.

Kamermuziekzaal: 16u00-17u45:

  • Joseph Ryelandt, strijkkwartet N°2 (Opus 36)
  • Joseph Ryelandt, pianokwintet N°1 (Opus 32)
  • Johannes Brahms, pianokwartet N°1 (Opus 25)
  • Daan Janssens, strijkkwartet
    (Taurus Kwartet en Bart Meuris)
    (concert hernomen op 28 maart 2020 in DeSingel in Antwerpen)

Ryelandt symfonisch
Ryelandts derde was tijdens zijn leven de meest uitgevoerde van zijn vijf symfonieën. De componist zette het werk ook graag zelf op het programma. Het betreft een keurige klassieke symfonie in de beste traditie van Johannes Brahms, wiens magnifieke pianoconcerto door de Schotse toppianist Steven Osborne gestalte zal worden gegeven.

Concertzaal: 20u00:

  • Joseph Ryelandt, Symfonie N°3
  • Johannes Brahms, Pianoconcerto N°1
    (Antwerp Symphony Orchestra o.l.v. Elim Chan & Steven Osborne, piano)

 

Zondag 22 maart 2020 om 15u00
Ryelandtzaal: De la Haye Ensemble

Muziek in oorlogstijd
Wat doet de oorlog met een mens? Omdat ze ‘scheppen’ kunnen bij uitstek kunstenaars ons leren wat het is te leven in oorlogstijd. Brugge was tijdens de Eerste Wereldoorlog een bezette stad in quarantaine. Omwille van de haven was de stad militair gebied, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Opgesloten in eigen stad en afgesneden van de buitenwereld begon Ryelandt weer kamermuziek te schrijven. Deze werken geven blijk van een uiterst subtiele versobering en een rijkdom aan intieme expressie.

  • Joseph Ryelandt, Cellosonate N°2 (Opus 66), 1917
  • Joseph Ryelandt, Pianosonate N°7 (Opus 67), 1917
  • Joseph Ryelandt, Cellosonate N°3 (Opus 132), 1944
  • Joseph Ryelandt, Nocturne voor cello en klavier (Opus 64), 1916
    (Bart Meuris, piano & Daan De Vos, cello)

 

Zondag 29 maart om 15u00
Ryelandtzaal

De Gezelleliederen van Joseph Ryelandt I
Guido Gezelle is zonder enige twijfel Brugges bekendste dichter. Joseph Ryelandt kende hem persoonlijk en zette tijdens zijn leven zo’n dertigtal van zijn gedichten op muziek. Een voor een weten ze de penetrerende blik van de dichtende priester, alsook de statige bewondering voor al wat leeft ontroerend uit te drukken.

(Emilie De Voght, sopraan en Pieter-Jan Verhoyen, piano)

 

Zaterdag 4 april 2020 om 15u00
Ryelandtzaal

De Gezelleliederen van Joseph Ryelandt II
(Liesbeth Devos, sopraan en Jozef De Beenhouwer, piano)

 

Dinsdag 7 april om 18u30-19u00

Herdenking aan het graf van de componist
Concept en invulling nog te bepalen

Met medewerking van:

  • Stad Brugge
  • Stedelijk Conservatorium Brugge
  • Concertgebouw Brugge
  • Musea Brugge
  • Sint-Lodewijkscollege Brugge
  • Bisdom Brugge
  • Amarant
  • Davidsfonds