Klavecimbel

Het klavecimbel is net als de piano en het orgel een klavierinstrument. Door zijn fijne en delicate klank in combinatie met zijn elegant uitzicht waan je je ten huize van de familie Bach of aan het hof van Lodewijk de 14de. Laat je verbeelding maar spreken! Het klavecimbel is een getokkeld snaarinstrument. De wijze waarop men de toetsen van een klavecimbel aanraakt – met een trage of snelle vingerbeweging, met een platte of ronde houding van de vingers – heeft weldegelijk invloed op de klankdiversiteit.

Vooraleer verder te gaan, wil ik eerst wat vooroordelen uit de weg helpen. Men kan net als bij een ander instrument starten met klavecimbel, men moet niet eerst piano of orgel studeren. Op klavecimbel kan men ook sinterklaasliedjes, kerstliedjes en ik-weet-niet-wat-allemaal-liedjes spelen. Het is een heel kindvriendelijk instrument. De toetsen zijn wat kleiner en de speelaard is minder zwaar dan bij een piano. In de cursus klavecimbel leren we ook algemene klaviertechniek met bijvoorbeeld toonladders, maar het accent ligt na verloop van tijd meer op de authentieke uitvoeringswijze met meer aandacht voor articulatie, specifieke vingerzettingen, de onafhankelijkheid van de handen, frasering, … Klankdiversiteit en klanksterkte worden op klavecimbel vaak onderschat en het klavecimbel heeft een uitgebreide literatuur!

De bloeitijd van het klavecimbel en zijn muziek ligt tussen 1580 en 1780.  Afgezien van het orgel was het klavecimbel in deze periode het belangrijkste klavierinstrument, zowel als solo-instrument of begeleidingsinstrument. Op het gebied van de solo-literatuur voor klavier zijn op het einde van de 16de en eerste helft van de 17de eeuw het klavecimbel en het orgel vaak uitwisselbaar. Een zelfde fenomeen doet zich voor in de tweede helft van de 18de eeuw met het klavecimbel en de pianoforte (vroege piano). In deze twilight-zone is het stilistisch heel verantwoord om een vroege Mozart of Haydn ook op klavecimbel te spelen. Componisten uit de 20ste en 21ste eeuw schrijven meer en meer voor het klavecimbel.

Het grootste obstakel om klavecimbel te studeren is wellicht het vinden van een instrument. In het eerste jaar kan men zich - in afwachting van een klavecimbel of spinet (kleiner type) - nog wel behelpen met een ander klavier (piano, orgel, digitale piano, …). Na een jaar of hooguit twee jaar weet je wel of klavecimbel jouw ding is. Het kopen van een klavecimbel is een goede investering. Er is een grote vraag naar instrumenten en mits een goede verzorging behoudt het net als een strijkinstrument zijn waarde. Wanneer iemand stopt kan men zijn instrument doorverkopen. Uiteraard kan iedereen mij steeds om raad vragen. Je hoeft zo’n instrument, nieuw of tweedehands, groot of klein, niet alleen aan te kopen.

Kom gerust langs voor meer info en probeer het klavecimbel eens uit!